Taller DesDesig: “Del disseny publicitari a l’art comunitari”

Del disseny publicitari a l’art comunitari

Alumnes del 3er d'ESDAP han seguit el taller Del disseny publicitari a l’art comunitaride DesDesig el 18 i 25 d’abril 2023.

El taller ha estat impartit per Francesco Colombo, llicenciat en Comunicació Social per la Universita degli Studi di Milan, ha impartit cursos d'art contrapublicitari per I'Escuela de activismo de Greenpeace Espanya.

DesDesiG és un taller que vol apropar la cultura contra publicitària als estudiants de l'escola per a desenvolupar l’esperit crític envers la comunicació comercial. Aquest se centra en l'estudi dels fonaments de la indústria publicitària per arribar a comprendre el llenguatge que s'utilitza per a què el públic a qui l'arriba li cridi l'atenció i aquest compri la idea que l'empresa vol vendre.

L'objectiu d’aquest taller és fomentar, entre els estudiants, l'anàlisi crítica del món de la publicitat comercial per a què, després de comprendre'n el funcionament, puguin aprofitar-ne els mecanismes per elaborar discursos propis. Per aconseguir-ho, hem desconstruir tant el missatge visible com l’implícit d'un conjunt d'anuncis de grans empreses per a què, a través de senzilles tècniques artístiques, els participants poguessin transformar aquests productes de disseny comercial en obres d'art comunitari

Així doncs, instigant un procés creatiu col·lectiu basat en la manipulació i intervenció sobre reproduccions d’anuncis publicitaris reals, hem posat en valor la tècnica del détournement, és a dir, la distorsió conscient del significat d'algun producte industrial per produir un efecte crític.

En la primera sessió -més teòrica-, ens hem endinsat en el llenguatge publicitari a partir de l'anàlisi semiòtica de diversos anuncis mitjançant una dinàmica participativa. Seguidament, hem desvelat alguns del mecanismes bàsics de la indústria publicitària a través d'un debat col·lectiu.

Taller DesDesiG: Del disseny publicitari a l’art comunitari
Taller DesDesiG: Del disseny publicitari a l’art comunitari

En la segona sessió -centrada sobretot en la pràctica- els grups de treball han dut a terme una intervenció artística a partir d’un dels cartells proposats. Just després, s'ha obert un espai de debat sobre el lloc que cada treball realitzat podria ocupar dins l’institut, estimulant així una reflexió sobre el paper de l'art en l'espai públic.






El resultat del taller: tres obres amb diferents estètiques i missatges, que queden exposades a diferents llocs del institut. Cada grup de treball ha triat conscientment una estètica adient al missatge que volien trasmetre.