
Les IV JORNADES ESDAP Catalunya campus Pau Gargallo, vinculades com ha estat habitual en edicions anteriors al disseny com a eina de transformació social, es presenten enguany sota el títol Accés restringit. Aquestes jornades consistiran en una sèrie de conferències i xerrades en consonància amb alguns dels projectes que els alumnes del campus Pau Gargallo estan portant a terme durant el present curs 2017.18.
Arran del drama dels refugiats a la Mediterrània i als Balcans la Unió Europea va impulsar al setembre del 2015 un sistema de quotes d’acollida –a aplicar en un termini de dos anys– per a garantir un repartiment equànime dels refugiats arribats a Grècia i Itàlia. Inicialment es va fixar un objectiu de 120.000 persones, que després es va ampliar a 160.000.
Mesos després la manca de voluntat política va fer que la UE reduís la quota d’acollida a menys de 100.000 persones, però al setembre del 2017 els estats membres tan sols havien acollit poc més de 30.000 persones, un terç de l’objectiu.
L’estat espanyol que inicialment es va comprometre a acollir 17.337 persones, tan sols havia rebut 1.982, un 11,4% del previst.
Accés restringit intenta mostrar la política institucional d’una Europa que lluny d’assumir els seus compromisos de desenvolupament i cooperació, s’obstina en blindar les seves fronteres amb la complicitat remunerada de països fronterers.
A la seva vegada pretén analitzar l’aplicació d’aquesta política de restricció en l’accés a la nostra societat a nivell estatal, autonòmic, local… així com les seves possibles solucions. El treball de camp sobre la diversitat sociocultural a la ciutat de Badalona, la visita exterior al CIE de la Zona Franca, el treball amb diferents col·lectius vinculats a la integració social formen també part de les jornades.
De forma paral·lela Accés restringit indaga sobre les estratègies que com a comunicadors i dissenyadors gràfics podem fer servir per tal de subvertir aquestes restriccions. En aquest sentit l’esperit de les IV Jornades ESDAP Catalunya campus Pau Gargallo es vincula als pressupostos d’EDIVI que contemplen el disseny com a eina de transformació social i que enguany se centren en la convivència intercultural i migració.
La sessió inaugural Proactiva Open Arms: ni una vida més a la deriva serà un bon punt de partida per analitzar la política institucional d’una Europa entestada en restringir el seu accés i valorar la nostra possible complicitat o per contra el nostre rebuig personal.
Sessió inaugural
Teo Pallarés
Proactiva Open Arms: ni una vida més a la deriva
Dilluns 15 de Gener 2018 a les 18:00
Aula 12
Proactiva Open Arms és una organització no governamental de Badalona (Barcelona) la principal missió de la qual és rescatar del mar els refugiats que arriben a Europa fugint de conflictes bèl·lics, persecució o pobresa. Neix d’una empresa de socorrisme i salvament marítim amb dilatada experiència a les costes espanyoles.
“Mostrem les històries que altres volen amagar. No deixarem ni una vida més a la deriva.”
Més informació:
Posted on desembre 20, 2017 by Escola d'Art i Disseny Pau Gargallo
Posted on desembre 20, 2017 by f64d8d7f94
Interacció entre l'ésser humà i l'espai a través de l'autoretrat fotogràfic Tesi final per al Màster en Disseny gràfic University of Zagreb, Faculty of Graphic Arts, curs: Disseny Gràfic exposició del 30 Novembre al 15 Desembre 2017 Espai d'Art ESDAP Badalona Pau Gargallo.
Ivona Nestić, de la University of Zagreb va estudiar com a alumna ERASMUS durant tot el curs acadèmic 16/17 a la nostra institució, on va treballar en la tesi final del seu Màster en Disseny Gràfic. A continuació ens ofereix un breu resum del seu treball.
“Vaig fer aquestes fotos com a part del meu treball final, que vaig començar a fer durant el meu intercanvi Erasmus a ESDAP Catalunya / campus Badalona Pau Gargallo durant el curs acadèmic 16/17. Totes elles van ser preses a Barcelona. Els autoretrats sempre han estat presents a l'art, en forma de pintura, escultura i posteriorment fotografia. El que fa que els autoretrats fotogràfics siguin tan interessants és que són accessibles a tothom i que poden transmetre missatges de manera ràpida i senzilla. Tota persona, no només els artistes, poden ser creadors de la seva pròpia imatge. Aquesta possibilitat ha permès generar els milions de "selfies" que veiem avui. Qualsevol forma d'autoretrat també pot ser una eina útil per a l'autoanàlisi i / o la teràpia, així com també una obra d'art.
En aquesta sèrie de fotografies seleccionades es poden veure les diferents tipologies d'autoretrats. Les primeres tres fotos es van fer amb una càmera Nikon D7000, instal·lada en un trípode i disparant amb temporitzador. La composició era difícil d'ajustar i hi va haver molta experimentació. A continuació, hi ha dues de les "selfies" realitzades per investigar diferents maneres d'utilitzar la càmera frontal del telèfon mòbil per capturar composicions interessants i informació en missatges visuals. Les dues últimes fotos es van fer en un estudi. Els elements (objectes) d'aquestes s'utilitzen com a símbols en la descripció del "jo". Al final, ni tan sols es necessita la persona a la imatge, per transmetre el missatge sobre aquesta persona, aprofundint així en el significat i la comprensió d'un autoretrat.”
Més informació sobre la University of Zagreb, Faculty of Graphic Arts: http://www.grf.unizg.hr/en/
Posted on desembre 19, 2017 by f64d8d7f94
L'alumnat de 1r de Batxillerat reinterpreta l'obra de Douisneau, Cartier-Bresson i Capa, i s'apropa a referents importants de la història de la fotografia i de la cultura visual contemporània.
En aquest projecte, realitzat en dues fases, els alumnes analitzen i practiquen amb els elements del llenguatge visual.
En una primera fase, d'una setmana de durada, es fa la recerca, l'anàlisi de la imatge fixa i la producció (es coordina l'equip humà, es busca la localització i s'aconsegueixen els materials necessaris com càmeres, vestuari i attrezzo).
Un cop fet el treball de camp previ, durant la segona setmana es fan les instantànies finals.
Les fotografies mostrades són d'Ainhoa Fernández, Yolanda Quelart, Marta Alba, Aina Barris i Marta Pérez.
Posted on desembre 15, 2017 by f64d8d7f94
Susan Meiselas presenta personalment la seva obra als alumnes del nostre centre
El passat 11 d'Octubre la fotògrafa nord-americana Susan Meiselas va fer una presentació personal en anglès de la seva obra a un grup d'alumnes i professors del nostre centre dins el marc de la seva exposició a la Fundació Tàpies Susan Meiselas. Mediacions.
L'acte, presentat per un dels comissaris de la mostra, Carles Guerra, va ser organitzat pel Departament d'Ensenyament , el Consolat dels Estats Units a Barcelona i la Fundació Tàpies.
Aquesta activitat s'inscriu dins el marc de col·laboració que el Departament d'Ensenyament ha establert entre el nostre centre i el Consolat dels Estats Units a Barcelona i que ens ha permès en els darrers anys comptar amb la presentació personal de l'obra d'autors nord-americans tan reconeguts com el dissenyador Brian Brea (Fundació Miró, 2010) o els fotògrafs Michael Weintrob (Barcelona International Jazz Festival, 2011) i Kerry James Marshall (Fundació Tàpies, 2014).
A la vegada és aquesta l'activitat inaugural del cicle from Abroad: talks and lectures in English about Art and Design 17/18. Aquest cicle, organitzat anualment al nostre centre des del curs 09/10, persegueix tres objectius bàsics: millorar les competències lingüístiques dels nostres alumnes en anglès, conèixer la realitat professional de diferents autors vinculats a les arts i el disseny i alimentar-nos de la diversitat cultural.
Susan Meiselas (Baltimore, 1948) és una de les figures més prestigioses del fotoperiodisme actual. Vinculada a l'agència Magnum des del 1976, gràcies al seu projecte Carnival Strippers (1972-75) aconsegueix el seu reconeixement internacional per la seva cobertura del conflictes a Amèrica Central a la dècada dels setanta i vuitanta.
Segons els comissaris Carles Guerra i Pia Viewing l'exposició Susan Meiselas. Mediacions ens mostra com l'autora "reconsidera el seu estil fotogràfic per demostrar que cada conflicte exigeix un dispositiu diferent i apareix com una fotògrafa capaç de transitar per escales de temps i conflictes que van del que és personal a una dimensió geopolítica".
Més informació: https://www.fundaciotapies.org/site/spip.php?rubrique1528 http://www.susanmeiselas.com
Posted on desembre 14, 2017 by Escola d'Art i Disseny Pau Gargallo
El projecte es defineix com una campanya de conscienciació duta a terme per la societat civil, que pretén traslladar a la resta de la població i a les institucions la necessitat imperant de la recuperació de la memòria històrica.
Per a la comunicació gràfica he creat una tipografia inspirada en els caràcters emprats en el cartellisme de la guerra civil, la ‘Parti Sans’. Una tipografia display, sanserif, molt compacta, amb la qual, a partir de les seves dos versions: Regular i Alternate, permet combinar els caràcters per crear els diferents titulars i ser el pilar central de la identitat al projecte.
La campanya ideada, es basa en una jornada on hi tindran lloc actuacions musicals, xerrades i que consta d’un mural participatiu, en el qual, els assistents podran plasmar-hi els noms de les persones encara desaparegudes gràcies al ‘Lletraset’ que la organització proporcionarà.
Posted on desembre 13, 2017 by f64d8d7f94
El passat dijous 30 de novembre els alumnes del Cicle d'Interiorisme van visitar l'espai Roca Gallery i el showroom de materials Matter.
Laura Ayuso, interiorista de Matter, ens va explicar les propietats i característiques dels diferents materials i ens va mostrar les últimes tendències en paviments i revestiments ceràmics, parquets i elements de bany.
Després d'aquestes visites, vam assistir a la presentació del Premis Habitàcola 2018, organitzats per ArquinFAD. La presentació es va realitzar a la botiga de mobiliari Minim i va comptar amb una conferència a càrrec de Roberto Soto, fundador i president de Aclebim (Associació de Professionals de Biblioteques Mòbils) i d'Antoni Rosselló, dissenyador industrial.
Els Premis Habitàcola són un concurs adreçat a estudiants del sector de l'arquitectura, el disseny i l’interiorisme, que té l'objectiu de difondre la importància de la creativitat, el compromís social i el rigor professional entre els organismes i la població en general, donant suport i promovent noves iniciatives, nous plantejaments i nous talents emergents.
En aquesta edició es planteja una reflexió sobre els espais de lectura i de promoció de la lectura a l’espai públic, Lectures de(l) bibliobús, sobre la base d’una realitat que ja existeix i que mereix una resolució satisfactòria i definitiva: les parades de bibliobús i el seu entorn.
Més informació:
http://arquinfad.org/premishabitacola/xxx-premis-habitacola-lectures-del-bibliobus/
Posted on agost 24, 2017 by f64d8d7f94